28 maj, 2015

Köpenhamn: Återbesök i staden som sätter invånarnas trevnad i främsta rummet

Den eleganta bron "Cykelormen" har blivit ännu en del av Köpenhamns satsning på trevnad.

Jag har varit på återbesök i Köpenhamn, bara helt kort, men tillräckligt för att påminna mig om hur mycket jag gillar staden och dess ambition att skapa en trevlig livsmiljö för sina invånare.
De senaste åren har jag ofta återvänt till Köpenhamn och för varje besök blivit allt mer förtjust. Det började med ett omfattande stipendieprojekt under 2009-10 då jag studerade ambitiösa stadsutvecklingsprojekt i fyra nordiska huvudstäder, sedan har det fortsatt av bara farten.
I min ungdom var Köpenhamn, dit man då kom med färjan från Malmö, en första försmak av kontinenten. Lite rökigare, lite mer öl, lite ruffigare än det välordnade och (tyckte danskarna) trista Sverige. Dagens Köpenhamn är något annat, en behaglig och ytterst modern liten metropol dit representanter för många av världens storstäder åker på studiebesök för att lära sig hur man skapar en stadsmiljö som är mer liveable.

Då jag vid en rad tillfällen hört representanter för Köpenhamn om berätta om stadens ambitioner i olika internationella sammanhang brukar de försöka förklara det danska ordet hygge, som på svenska översätts med ”trevnad”. En storstad som har hygge som ledmotiv kan aldrig vara fel.
Den här gången blev det inte mycket mer än några snabba uppdateringar av läget i spännande stadsbyggnadsprojekt som pågår i staden, som det på Carlsbergs gamla bryggeriområde i Valby. Det regnade och blåste snålt, så jag berättar i stället om mitt förra besök i fjol somras då vädret var betydligt bättre.
En underbart varm och solig sommardag gick jag då till en av Köpenhamns många cykeluthyrare, den här på allt populärare Vesterbro, och skaffade mig en tvåhjuling för en ännu en dags expedition runt den danska huvudstaden.
När jag hämtat min cykel hann jag inte trampa mer än några hundra meter förrän jag passerat flera uppmärksammade exempel på Köpenhamns nya arkitektur och infrastruktur. Den 2014 invigda nya cykelbron som nu förbinder Vesterbro och Kalvebro Brygge med cykelbron över till Islands Brygge på andra sidan sydhamnen möttes med jubel när den stod klar. Och den läckra, kurviga ”Cykelormen” (”Cykelslangen” på danska), som bron döpts till, är en fröjd att cykla över.
Cykelvägen passerar läckra Allerhuset från 2009, en kontorsbyggnad som i glas och stål med sin spetsiga form plöjer likt en isbrytare ut mot hamnen. När färden fortsätter över hamninloppet möts blicken av cylinderformade bostadshuset Gemini Residence, en ombyggd silobyggnad från 2005 som är ett av alla kreativa exempel på gamla industribyggnader i Köpenhamn som stöpts om till något nytt.
Det moderna Köpenhamn har blivit världsberömt för sin arkitektur. Unge, fräcke Bjarke Ingels har blivit en globalt uppmärksammad starchitect, ömsom hyllad, ömsom kritiserad för sina banbrytande och kreativa skapelser. Han är bara en i en lång rad danska arkitekter som under 2000-talet fått stor internationell uppmärksamhet och uppdrag världen över. Både Köpenhamn som stad och Danmark som land har anammat en ambitiöst formulerad arkitekturpolitik med högt ställda mål. Den svenska branschtidskriften Arkitektur ägnade i fjol ett helt temanummer åt fenomenet och analyserade varför den danska arkitekturen fått ett helt annat genomslag än den svenska.
Allt detta kan beskådas under en färd runt Köpenhamn på cykel. Passerar ni Dansk Arkitektur Center, vilket den intresserade inte bör missa, kan ni köpa en färsk guide över all spännande ny arkitektur som finns att beskåda i staden.
Till DAC åkte jag vid besöket i fjol med min cykel för att följa med på en lång, guidad tur längs stadens många behagliga och välplanerade cykelvägar. Via det allt trendigare och gentrifierade Vesterbro fortsatte vi till mångkulturella Nørrebro. Där stannade vi bland annat till vid det uppmärksammade och annorlunda aktivitetsstråket ”Superkilen”, som Bjarke Ingels och hans firma BIG skapat som en hyllning till alla de kulturer från världens alla hörn som präglar stadsdelen.
Färden fortsatte sedan till Carlsbergs fantastiska gamla bryggeriområde i Valby som nu byggs om till Köpenhamns kanske mest spännande nya stadsdel. Bryggeriverksamheten har sedan länge lämnat området, men kvar finns en rad sevärda byggnader som är att arv efter bryggerijättens grundare J.C. Jacobsen och dennes son Carl Jacobsen. De två hamnade i bitter konflikt och det efterlämnade byggnadsarvet är delvis ett resultat av deras ambition att övertrumfa varandra.

En sommardag på cykel i Köpenhamn är något att längta tillbaka till. En stad med Köpenhamns kvaliteter och ambitioner är något att se upp till. Hygge, var ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar